Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. Romualda Traugutta

Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. Romualda Traugutta

Aktywni w szkole - aktywni w Europie


Metody nauczania

 

 „POWIEDZ, A ZAPOMNĘ.

POKAŻ, A ZAPAMIĘTAM.

POZWÓL WZIĄĆ UDZIAŁ, A ZROZUMIEM.”

metody aktywizujące w nauczaniu

 

Efektywne nauczanie zależy między innymi od tego, jakie metody edukacyjne zostają zastosowane przez nauczyciela. Wobec zmieniających się potrzeb naszych uczniów, którym przyszło dorastać w dobie cyfryzacji, również i my - nauczyciele, musimy dostosować metody nauczania do potrzeb młodego pokolenia.Nowe, innowacyjne metody nauczania nie oznaczają odejścia od starych i klasycznych form przekazywania wiedzy. Mając jednak na uwadze szybko zmieniające społeczeństwo, które nastawione jest na odbiór informacji głównie poprzez obraz, dźwięk, konieczne jest uzupełnienie nauczycielskiego warsztatu pracy o nowatorskie metody, pomagające uczniom zdobyć wiedzę. 

 

PONIŻEJ PREZENTUJEMY INFORMACJE O NOWATORSKICH METODACH NAUCZANIA, KTÓRE NASI NAUCZYCIELE ZDOBYLI PODCZAS KURSÓW METODYCZNYCH W RAMACH PROJEKTU "Aktywni w szkole-aktywni w Europie"

 

FLIPPED CLASSROOM - metoda odwróconej lekcji
Kilka słów o metodzie: 
Uczniowie przyzwyczajeni są to tradycyjnego sposobu zdobywania wiedzy w szkole: nauczyciel wprowadza nowe treści, które uczeń poznaje, a następnie w domu utrwala.
Metoda Flipped Classroom odwraca tę sytuację. Nauczyciel przygotowuje materiał (np. film, prezentację itp.), które następnie umieszcza na platformie i zleca zapoznanie się z nim w domu. Na lekcji następuje powtarzanie i utrwalanie danego materiału poprzez różnorodne ćwiczenia. Podczas lekcji zatem mamy więcej czasu na zadania praktyczne np. eksperymenty itp. Metoda ta pomaga w wykształceniu umiejętności "wykorzystania wiedzy w praktyce", co w ostatnich latach jest częstym problemem uczniów, którzy posiadając wiedzę teoretyczną, ale nie potrafią zastosować jej w praktyce/działaniu. Skuteczność metody jest uzależniona od zaangażowania obu stron: nauczyciela, który rzetelnie przygotowuje materiał do opanowania i zestawu zadań na lekcję praktyczną (laboratoria) oraz ucznia, który musi zapoznać się z zadanym przez nauczyciela materiałem. 
Metoda ta pozwala zaoszczędzić czas spędzony na indywidualnej pracy z podręcznikiem na interakcje z nauczycielem i innymi uczniami. Uczeń przestaje być biernym odbiorcą wiedzy, ale zaczyna aktywnie uczestniczyć w procesie lekcyjnym.
Flipped Classroom można stosować na każdym etapie nauczania i na każdym przedmiocie. Nauczyciel decyduje jakie tematy i zagadnienia z programu nauczania można nadają się do wykorzystania tą właśnie metodą. 
FLIPPED CLASSROOM - tutorial:
----------------------------------------------------------------------------------------------------
JIGSAW - układanka

 

Jest to jedna z metod nauczania ucząca pracy grupowej i kształtująca umiejętność współpracy. Może być stosowana na różnych przedmiotach. Jej zadaniem jest aktywne włączenie uczniów w proces uczenia się i polega na wyłonieniu tzw. grupy ekspertów, którzy są specjalistami w danej dziedzinie i przekazują wiedzę swoim kolegom. 

Metodę JIGSAW wykorzystuje się wtedy, gdy uczniowie mają do przyswojenia pewną partię materiału, którą da się podzielić na spójne fragmenty. Stanowią one elementy, jakby puzzle, tworzące całą układankę. Każdy uczeń w klasie ma opanować całość wiedzy. Wszyscy rozwijają się - zgodnie z zasadą, że najlepszą metodą uczenia się jest uczenie innych. W tej metodzie każdy jest ważny, bo od jego pracy zależą wyniki wszystkich. 

 

JIGSAW - tutorial:

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

metoda Dorothy Heathcote - nauczanie przez dramę

https://www.youtube.com/watch?v=E-TVIZxnmCc