Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. Romualda Traugutta

Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. Romualda Traugutta

Szkoła ABC


Teneryfa, Hiszpania 2021

W dniach 12-16.07.2021 r. odbyło się szkolenie „Prosocial Behaviour: roots and wings to prevent antisocial behaviour and conflicts”, w którym udział wzięli panie Izabela Manikowska, Magdalena Grala i pan Rafał Maliszewski. Łącznie na Teneryfie szkoliło się 8 nauczycieli, wszyscy z krajów bałtyckich: Litwy, Łotwy i Estonii. 

 

Trenerzy wyposażyli kursantów w niezbędne narzędzia, które pomogą uczniom zarządzać swoimi emocjami oraz zrozumieć uczucia i intencje innych, a także jak wdrażać nieagresywne rozwiązania konfliktów.

Przez pięć dni nauczyciele pracowali w grupach i przede wszystkim dzielili się swoim doświadczeniem oraz nowymi pomysłami. Wiele uwagi poświęcono edukacji po okresie edukacji zdalnej i wyzwaniom przed jakimi stanęła współczesna edukacja. Jak się okazało, problemy, z jakimi borykali się uczniowie i nauczyciele podczas zdalnej edukacji były podobne, dlatego tym bardziej cenne okazały się dyskusje o przyjętych i sprawdzonych rozwiązaniach. 

Szkolenie miało charakter warsztatowy. Poprzez pracę grupową wcielali się w role i analizowali różne przypadki wychowawcze poszukując najciekawszych rozwiązań, by przeciwdziałać antyspołecznym zachowaniom wśród uczniów.

IMG 20210715 WA0072

Nasi nauczyciele po ukończeniu szkolenia wraz z trenerką. 

 

Poruszono następujące zagadnienia:

DZIEŃ 1: Warsztat: „Co się stało?” zamiast „Kto  to zrobił?”

a) Adolescencja. Znaczenie przynależności do grupy i jej granice.

b) Proces socjalizacji.

c) Przemoc i agresja.

d) Czynniki ryzyka i ochrony.

e) Systematyczne podejście do problemów. Pedagogika systematyczna.

f) Jak promować zachowania prospołeczne. Różne poziomy działania

DZIEŃ 2: Warsztat:  Nauka dzielenia się
a) Kroki do rozwiązywania problemów i programy: umiejętności społeczne, techniki relaksacyjne, radzenie sobie z gniewem i alternatywy dla agresji; budowanie poczucia własnej wartości, relacji rówieśniczych i pozytywnego zaangażowania rodziny.

b) Trening zastępowania agresji. Umiejętności prospołeczne (komponent behawioralny) + zarządzanie gniewem/samoregulacja (komponent emocjonalny) i moralny (komponent wartości).

c) Mogę rozwiązać problem. Przyjmowanie perspektywy. Myślenie alternatywne. Konsekwentne myślenie. Rozpoznawanie mieszanych emocji. 

DZIEŃ 3: Warsztat:  Nauka znajdowania lepszych rozwiązań

a) Poziomy rozumowania moralnego Kohlberga.

b) Konflikt i pokojowy model komunikacji Rosenberga.

c) Mediacja: zasady, granice, etapy, zalety i formalne/nieformalne zastosowanie.

d) Udzielanie odpowiedzi i wspieranie ofiar i świadków

DZIEŃ 4: Warsztat: Nauka alternatyw
a) Rodzaje zachowań antyspołecznych. Zastraszanie i nowe technologie.

b) Jak radzić sobie z zachowaniami antyspołecznymi: dyscyplina. mediacja. ostrzeżenie i umowy, sprawiedliwość naprawcza, grupowe doradztwo rodzinne.

c)  techniki asertywne, bezpośrednie instrukcje, dialog, odgrywanie ról, opowiadanie historii, modelowanie, wzmacnianie społeczne, trening atrybucji itp. jako sposób na promowanie uogólniania.

DZIEŃ 5: Warsztat: Nauka latania
a) Planowanie długoterminowe, programy międzypoziomowe, plany prewencyjne i planowanie działań.

b) Rejestr zachowań antyspołecznych i agresywnych

c) Szkoły Pokoju oraz inne programy i akcje inspirujące: budowniczowie pokoju (starszy brat-starsza siostra itp.)

 

IMG 20210713 175702

Praca na szkoleniu opierała się głównie na dyskusjach i analizie przypadków pedagogicznych.

 

IMG 20210713 WA0040

Nauczyciele dzielili się swoimi doświadczeniami.

 

Jak się okazało w nauczycielskich rozmowach, jedną z ciekawszych i skutecznych form zdobywania wiedzy, ale także nabywania właściwych podstaw prospołecznych i kształtowania u uczniów kompetencji miękkich są wycieczki krajoznawcze. Kursanci również mieli okazję w takiej uczestniczyć - odwiedzili plantację bananów i uczestniczyli w lekcji przyrodniczej prowadzonej przez przewodnika.

IMG 20210713 WA0007

Proces rozwojowy banana.

 

IMG 20210712 201151

Jednym z walorów wyjazdu zagranicznego jest m.in. możliwość posmakowania lokalnej kuchni.