Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. Romualda Traugutta

Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. Romualda Traugutta

Szkoła ABC


Split, Chorwacja 2022

W dniach 7-13.08.2022 r. w Splicie, w pięknym mieście położonym w Dalmacji nad Morzem Adriatyckim odbyło się szkolenie "Preventing Bullying in Schools". W kursie uczestniczyły dwie nauczycielki p. Karolina Żmich oraz Adelina Jarzemska. Miały one możliwość wymiany doświadczeń z nauczycielami z Finlandii, Rumunii, Hiszpanii, Austrii, Słowenii oraz Łotwy.

Kurs maił na celu zwrócenie uwagi na przemoc rówieśniczą w szkole, oraz uświadomienie problematyki bullyingu. Szczególny nacisk położono na zagadnienia związane z rozpoznawaniem rodzajów, przejawów i konsekwencji tego zjawiska oraz mechanizmów psychologicznych i etapów rozwoju przemocy. Głównym założeniem kursu było poznanie działań i  rozwiązań o charakterze profilaktycznym, tak aby skutecznie zapobiegać nękaniu, zamiast ponosić jego skutki i radzić sobie z jego konsekwencjami. Problematyka prześladowań jest wielowymiarowa, bardzo często może prowadzić do długotrwałych problemów psychologicznych, emocjonalnych i fizycznych. Dlatego istotne jest, aby nauczyciele potrafili na odpowiednio rozpoznać wczesne oznaki bullyingu i nauczyć się, jak im przeciwdziałać. Bardzo ważną rolę w takim procesie ma postać nauczyciela – dlatego od samego początku prowadzący zwracali bardzo dużą uwagę na osobę wychowawcy, jego kondycję psychiczną i fizyczną. Poruszono również tematykę wypalenia zawodowego i systemowego wsparcia dla nauczycieli.

 

IMG 20220809 194158

 

Plan szkolenia wyglądał następująco:

DZIEŃ 1: Powitanie i spotkanie integracyjne.

Uczestnicy mieli w tym dniu czas na przedstawianie się i zaprezentowanie, opowiedzenie o ośrodkach, szkołach  których przyjechali na szkolenie. Była również możliwość aby porozmawiać i już na samym początku wymienić się doświadczeniami, Organizatorzy zadbali również o dobrą atmosferę i pyszną tradycyjna przekąskę „soprano?”/Wszystko zgodnie z dalmatyńską sentencją: „Pomalo”- tzn. spokojnie, pożyj i posmakuj życia, „na wszystko jest czas, zrób to najprościej jak się da?”.

 

DZIEŃ 2:

Cz/1 Oddech. Mindfulness Ciało -Emocje-Umysł- Relacje

Cz/2 Dziedzictwo kulturowe Dalmacji – zwiedzanie Splitu

Dzień rozpoczął się bardzo energetycznie oraz inspirująco od prostych ćwiczeń oddechowych. Odpowiednie regulowanie oddechu pozwala jednocześnie na uspokojenie w sytuacjach trudnych oraz jednocześnie na pobudzenie do efektywnego działania, poprzez dotlenienie mózgu. Uczestnicy zapoznali się z podstawowym treningiem uważności – Mindfulness - holistycznego wsparcia rozwoju, uwzględniającego umysł, ciało, emocje, funkcjonowanie w relacjach, grupie, społeczeństwie.

IMG 20220806 140833

Po intensywnych ćwiczeniach porannych, późnym popołudniem nadszedł czas na poznanie historii Splitu. Zwiedzanie zabytków miasta oraz spacer historycznymi uliczkami i korytarzami pałacu Dioklecjana.obre praktyki:

 

DZIEŃ 3:Błędne koło zastraszania. Definicja i rodzaje bullyingu. Działania profilaktyczne.

Uczestniczki zapoznały się z podstawowymi definicjami przemocy rówieśniczej. Przedstawiono również profil sprawcy oraz ofiary prześladowań , oparte na studium przypadku.

Dobre praktyki:

www.youtube.com/watch?v=YoOnQD8rEyM&t=232s /

www.youtube.com/watch?v=DJt6ORwxKmE&t=3s

 

DZIEŃ 4:Chorwacki system edukacji.

Kolejnego dnia szkolenia kursantki poznały chorwacki system edukacji. Omówiliśmy wsparcie uczniów na poziomi szkoły podstawowej ze strony nauczycieli oraz pedagogów. Omówiliśmy problemy, z którymi spotykają się nauczyciele chorwackich szkół – okazało się, że mamy bardzo podobne spostrzeżenia.

 

DZIEŃ 5:Drama – teatr uciśnionych – zajęcia w plenerze.

Kolejny dzień szkolenia można by spokojnie określić mianem : Dzień pełen niezapomnianych wrażeń. W międzynarodowym zespole zostały stworzone a następnie odegrane scenariusze teatralne. W przepięknej scenerii –w parku Mary. Kursanci odgrywali ( niektórzy po raz pierwszy w życiu)  rolę znanej na całym świecie bajki o Kopciuszku – w wersji współczesnej. W przerwie między zajęciami uczestnicy mieli możliwość nie tylko wypicia smacznej kawy ale nawet orzeźwiającej kąpieli w Adriatyku.

 

DZIEŃ 6: Znaczenie relacji. Szczęśliwi nauczyciele tworzą świetnych uczniów

Ostatni dzień podsumowujący cały projekt przekierował całą uwagę na samych uczestników. Bardzo wiele informacji dotyczyło wypalenia zawodowego, oraz systemowego wsparcia nauczycieli w pracy szczególnie wychowawczej. O ile warsztat merytoryczny – przedmiotowy bardzo często ulega zmianie oraz weryfikacji, bardzo wielu nauczycieli mierzy się z trudnościami jakimi w pracy z drugim człowiekiem jest obciążenie psychiczne. Wiele rozmów tego dnia oscylowała wokół tematu wsparcia dla nauczyciela.  Zaproponowano również np., techniki Mindfulness – jako jedną z narzędzi wspomagających nauczycieli

IMG 20220808 105317 

Uczestnicy szkolenia podczas zajęć.

 

IMG 20220812 120711