https://www.youtube.com/watch?v=0tkAvWWhKf4

https://www.youtube.com/watch?v=C48oHf1TOcg

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------

 

VTS- VISUAL THINKING STRATEGIES - STRATEGIE MYŚLENIA WIZUALNEGO

 

VTS- to metoda nauczania oparta na dociekaniu

 Jest to metoda nauczania oparta na współpracy, skoncentrowana na uczniach, która poprawia umiejętności krytycznego myślenia i sprzyja budowaniu społeczności poprzez ułatwione dyskusje na temat obrazów wizualnych.

Instrukcje są skoncentrowane na obrazie, rysunku, fotografii lub innej wizualizacji, która może być powiązana z programem nauczania danej dziedziny. Do stosowania tej strategii nie jest potrzebne żadne specjalne przygotowanie plastyczne.

Celem VTS nie jest nauczanie historii dzieła sztuki, ale raczej zachęcenie uczniów do samodzielnej obserwacji i poparcia swoich uwag dowodami.

 

VTS krok po kroku

 W  metodzie VTS nauczyciel jest mentorem, który prowadzi do dyskusji poprzez zadawanie pytań. Aby rozpocząć pracę z tą metodą, trzeba przede wszystkim… wybrać obraz lub zdjęcie. Wybór, jak wiemy, jest nieograniczony. Możemy się tu kierować, co prawda, własnymi upodobaniami, ale warto też wziąć pod uwagę poziom naszych uczniów i zasób słownictwa, jakim dysponują. Co ważne nie należy ujawniać tytułu zdjęcia bądź obrazu, gdyż może to narzucić kierunek dyskusji i ograniczyć uczniów w ich wypowiedziach. Pytania zadawane przez nauczyciela są za każdym razem takie same:

  1. Co się dzieje na tym obrazie / zdjęciu? (pytanie inicjujące dyskusję)
  2. Co widzisz, że tak twierdzisz? ( nacisk na obraz, nie na subiektywne spojrzenie widza)
  3. Co jeszcze możesz znaleźć? (pogłębienie i poszerzenie znaczenia)

Po każdej wypowiedzi naszego ucznia, powinniśmy sparafrazować jego wypowiedź, np. Mówisz, że…., Uważasz, że….. itp. Jest to bardzo ważny element, gdyż daje uczącym się poczucie, że ich rozumiemy i co więcej, że każda osoba w grupie jest tak samo ważna, a każdy komentarz jest warty wysłuchania. W konsekwencji studenci nabierają przekonania, że ich wkład w dyskusję ma duże znaczenie, a to z kolei prowadzi do budowania się u nich pewności siebie.

W tej metodzie nie ma złych odpowiedzi. Uczniowie muszą jedynie uzasadnić swój punkt widzenia.