Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. Romualda Traugutta

Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. Romualda Traugutta

Szkoła ABC


Barcelona, Hiszpania 2022

 W dniach 15-19.08.2022 r. odbyło się szkolenie „ Promoting cultural diversity and tolerance in the classroom - „Promowanie różnorodności kulturowej i tolerancji w klasie,” w którym udział wzięli pani Katarzyna Grala oraz pani Adriana Tucholska. Łącznie w Barcelonie szkoliło się 8 nauczycieli, którzy przybyli z Rumunii oraz Polski.

 

Trenerka prowadziła szkolenie w formie wykładowo-warsztatowej. Ten 5-dniowy kurs dla nauczycieli koncentrował się na edukacji wielokulturowej, aby wprowadzić koncepcje tolerancji kulturowej, wzmocnienia pozycji społecznej i skrzyżowania kultur w globalnej klasie, a także zapewnić miał wiele perspektyw i strategii nauczania zróżnicowanej kulturowo populacji.

Kurs miał na celu poszerzenie i pogłębienie zrozumienia, doświadczenia i umiejętności krytycznego myślenia w odniesieniu do różnic kulturowych i interakcji międzykulturowych w klasie. Kompetencje międzykulturowe - trwający całe życie i ciągły proces uczenia się - są wprowadzane jako kluczowy zestaw umiejętności i korzyści dla jednostki, organizacji, relacji międzyludzkich i społeczeństwa. Nauczyciele zdobyli podstawowe umiejętności, które pomogą im, stawać się bardziej świadomym międzykulturowo podczas nauczania i poprawi ich osobiste i zawodowe relacje. Pozwoli im na analizę roli kultury w świecie, rozwijanie praktyk reagujących kulturowo oraz zrozumienie barier, korzyści i wyzwań związanych z różnorodnością.

 

Nasi nauczyciele podczas szkolenia poruszali następujące zagadnienia:

• Dzień 1 – poniedziałek

Powitanie i wprowadzenie do programu kursu

Prezentacja uczestników

Przełamywanie lodów i budowanie zespołu

Definicja podstawowych pojęć związanych z kulturą, różnorodnością, tolerancją, wielokulturową edukacją i tożsamością oraz badanie ich wpływu w klasie

Czym jest różnorodność kulturowa i dlaczego jest ważna?

Co to znaczy promować różnorodność kulturową w edukacji?

 

• Dzień 2 - wtorek

Wyzwania związane z różnorodnością w klasie

Jak radzić sobie z różnorodnymi kulturowo klasami

Różne rodzaje różnorodności w klasie

Uznanie, w jaki sposób zmiany kulturowe i społeczne przyczyniają się do różnorodności

Scenariusze problemów z różnorodnością

Typowe błędy podczas nauczania o różnorodności

 

• Dzień 3 - Środa

Rozróżnienie między tym, w jaki sposób przekonania kulturowe wpływają na zachowania i praktyki w klasie

Zidentyfikuj różne aspekty osobistych i społecznych barier dla różnorodności, włączając w klasę

Przeanalizuj przyczyny i skutki dyskryminacji i uprzedzeń w klasie

Wyjaśnienie, w jaki sposób komunikacja i kultura są ze sobą powiązane w edukacji

Definicja i analiza terminów "ja" i "inny"

Odkrywanie stereotypów w edukacji i sposobów ich przezwyciężania?

Powszechne przekonania i testowanie siebie pod kątem ukrytych uprzedzeń

Krytyczne praktyki w zakresie edukacji

 

• Dzień 4 - czwartek

Przykłady projektów zrównoważonego rozwoju opracowanych w szkołach

Przygotowanie do nauczania reagującego kulturowo

Jak opracować i zastosować kulturowo odpowiedni program nauczania

Nauczanie tolerancji w wielokulturowym środowisku klasowym

Jak stworzyć bezpieczne i otwarte środowisko klasowe w edukacji wielokulturowej?

Jak przygotować uczniów do budowania tolerancji dla wszystkich

Praca w grupach / indywidualnie w celu opracowania planu lekcji / projektu dla zróżnicowanej kulturowo klasy

 

• Dzień 5 - piątek

Prezentacja projektów grupowych/indywidualnych

Uwagi końcowe na temat różnorodności kulturowej i tolerancji

Wymiana pomysłów na przyszłą współpracę na szczeblu europejskim

Certyfikacja obecności

Potwierdzenie dokumentów EuroPass Mobility.

 

 

Obraz9\

 

Obraz11

 

Obraz10

 

Obraz12

 

Obraz14