Katolicka Szkoła Podstawowa im. Piotra Dunina

Katolicka Szkoła Podstawowa im. Piotra Dunina

Helikopter


Budowanie konstrukcji:

Do zbudowania tej konstrukcji potrzebny jest zestaw: LEGO® Education SPIKE™ Prime #45678

 

Helikopter ratowniczy wyposażony w ruchomy wirnik oraz wciągarkę z hakiem ratowniczym. Pomiędzy płozami modelu znajdują się dźwignie sterowania umożliwiające łatwe podnoszenie i opuszczanie ładunku.

W centrum modelu znajdują się trzy elementy elektroniczne.

Hub zasila silniki i steruje nimi zgodnie z programem stworzonym na komputerze.

Z hubem połączone są dwa silniki. Jeden silnik napędza śmigło helikoptera, a drugi  odpowiada za podnoszenie i opuszczanie haka.

Wokół elementów elektronicznych zamocowane są belki, które tworzą kabinę. Obudowa spaja całą konstrukcję, tworząc z niej poręczną zabawkę.

Pomiędzy płozami helikoptera znajduje się oś pomagająca wcisnąć środkowy przycisk huba.

Napęd śmigła przekazywany jest z silnika poprzez dwustopniową przekładnię zębatą.

Drugi silnik obraca kołowrotkiem. Zamocowana  jest lina, która wraz z obrotem silnika owija się wokół kołowrotka. Lina jest poprowadzona przez łącznik z otworem, a na jej końcu zamocowany jest hak.

Pod hubem znajdują się dwie dźwignie, które naciskają prawy i lewy przycisk. Przyciski uruchamiają silnik wciągarki w przeciwnych kierunkach, co powoduje zwijanie lub rozwijanie liny.

 

Programowanie:

 

  • Ustalenie prędkości ruchu dla obu silników helikoptera.
  • Śmigło jest napędzane przez silnik podłączony do portu.
  • Dodanie do programu dwóch skryptów odpowiedzialnych za zwijanie i rozwijanie liny wciągarki.

Wciśnięcie lewego przycisku na hubie powinno skutkować uruchomieniem silnika w lewą stronę - ten kierunek odpowiada za zwijanie liny. Aby sterowanie liną było precyzyjne, jej ruch powinien się odbywać tylko wtedy, gdy przycisk jest wciśnięty i przytrzymany i zatrzymywać gdy przycisk zostanie zwolniony. W tym celu należy dodać w programie oczekiwanie na puszczenie przycisku, a następnie polecenie zatrzymania silnika.

Rozwijanie liny będzie następowało po naciśnięciu prawego przycisku na hubie. Aby to zaprogramować potrzebny jest kolejny skrypt – jest on bardzo podobny do skryptu sterującego zwijaniem liny.

helikopter 2 helikopter 1